Noderīga informācija

Pneimotransports. Ventilatoru izvēle

12.04.2017.

Pneimotransporta sistēmas pamatā ir šķiedrainu un birstošu materiālu transportēšana pa cauruļvadiem ar gaisa plūsmas palīdzību. Neatņemama pneimotransporta sistēmas sastāvdaļa ir ventilators.

Ventilatoru izvēle

Māris Puzurs, projektu vadītājs žurnālam “Baltijas koks”

Pirmās pneimotransporta sistēmas tika izgatavotas Anglijā 19. gadsimta 90. gados graudu izkraušanai no kuģiem. 1906. gadā pneimotransportu sāka lietot arī kokapstrādē. Mūsdienās pneimotransporta pielietojums tautsaimniecībā ir ļoti plašs: kokapstrādē, celtniecībā, lauksaimniecībā, pārtikas rūpniecībā, tabakas, tējas, miltu, dažādu pulveru, celulozes, graudu, siena, salmu, cementa, smilšu, kaļķa, skaidu transportēšanai.

Ventilatoru veidi

Lai nodrošinātu materiālu transportēšanai nepieciešamo gaisa apjomu un spiedienu, tiek izmantotas dažādas gaisa padeves mašīnas: turbo gaisa pūtēji, dažāda tipa kompresori, divrotoru rotācijas gaisa pūtēji, vakuuma sūkņi un ventilatori.
Kokapstrādē parasti tiek izmantoti vidēja vai augstspiediena centrbēdzes ventilatori. Pneimotransporta sistēmās izmantojamos ventilatorus var iedalīt trīs tipos: putekļu, transporta un tīrā gaisa ventilatoros.

Visplašāk kokapstrādē tiek izmantoti VP tipa putekļu ventilatori, šo ventilatoru konstrukcija ļauj transportēt birstošus, nelipīgus materiālus, tostarp skaidas. Parasti ventilatora skrejrats sastāv no 6–8 lāpstiņām. Lietderības koeficents nepārsniedz 67%.

Ja pievērš uzmanību lāpstiņu konfigurācijai, var redzēt, ka dažiem ventilatoriem ir taisnas, citiem uz priekšu, bet citiem uz aizmuguri atliektas lāpstiņas. Uz priekšu liektas skrejrata lāpstiņas nodrošina lielāku spiedienu, bet mazāku gaisa ražību. Uz  aizmuguri atliektām lāpstiņām ir nedaudz mazāks spiediens, bet to parasti kompensē, palielinot rotora lāpstiņu skaitu; šāda tipa rotora lāpstiņu izliekumam ir efektīvāka pašattīrīšanās un mazāks nodilums. VP tipa ventilators ir universāls ar to var  transportēt gan putekļus, gan sausas, gan slapjas skaidas; pa reizei var  „izlidot” kāds neliels klucītis.

Transporta ventilatoram parasti ir uz aizmuguri liektas lāpstiņas un ķīļa siksnu pārvads. Vizuāli ventilatora korpuss izskatās šaurs. Ventilatorus ar ķīļa siksnu pārvadu ieteicams izmantot sistēmās, kur ir  nevienmērīga transportējamā materiāla padeve. Tas ir tāpēc, lai neradītu pārlieku lielu slodzi uz elektrodzinēja gultņiem. Šis ventilators spēj nodrošināt augstu spiedienu un ar mazāku gaisa daudzumu transportēt lielu daudzumu materiāla. Pieļaujamā materiāla koncentrācija gaisā ir līdz 0.5 kg/m³. Parasti transporta ventilatorus izmanto skaidu nosūkšanai no filtriem, padevei uz skaidu krātuvēm, granulatoriem, brikešu mašīnām un skaidu transportēšanai lielā attālumā.

Mēs skaidu transportēšanai piedāvājam:

VP-G tipa ventilators ir ar siksnu pārvadu. Šis ventilators pateicoties gultņu korpusam panes lielāku slodzi un mainot rotora apgriezienus ar skriemeļu palīdzību var precīzāk piemeklēt ventilatoru katras konkrētās sistēmas rādītājiem.
VP-E tipa tiešās piedziņas ventilatoru, kura rotors ir novietots tieši uz elektrodzinēja ass.Šāds rotora izvietojums ir par 5% ekonomiskāks nekā ventilators ar siksnu pārvadu.

Tīrā gaisa ventilatori parasti pneimotransportā tiek izmantoti vakuuma nosūkšanas sistēmās. Šajā gadījumā materiāls netiek transportēts caur ventilatoru. Šiem ventilatoriem ir visdažādākās konfigurācijas rotori; tas ir atkarīgs no ventilatora lietojuma un nepieciešamās jaudas. Šiem ventilatoriem parasti ir lielāks lietderības koeficients nekā putekļu ventilatoriem, kas atsevišķos gadījumos ļauj pie pareizi izveidotas pneimotransporta sistēmas ietaupīt pat līdz 25 % elektroenerģijas.

Mēs ražojam trīs tīrā gaisa ventilatoru modeļus:

VGZ – tipa ventilators ir zema, vidēja spiediena centrbēdzes ventilators. Pateicoties šī modeļa daudzajām modifikācijām, šo ventilatoru var ļoti precīzi piemeklēt nepieciešamajiem rādītājiem. Ventilators ar ļoti augstu lietderības koeficentu, līdz 83 %.
VGV – tipa ventilators skaitās vidēja spiediena ventilators. Pateicoties kompaktajam rotora lāpstiņu izvietojumam ventilatoram ir salīdzinoši mazs gabarīts. Lietderības koeficents līdz 73%.
VGA – tipa augstspiediena ventilators tiek aprīkots ar izturīgāku korpusu un jaudīgākiem motoriem. VGV tipa ventilatorus parasti izmanto vakuuma sistēmās dūmu sūkņos un citās tehnoloģiskajās sistēmās kur nepieciešams retinājums vai spiediens virs 3000 Pa. Lietderības koeficents 0.86 %.

Ekonomiskai putekļu transportēšanai, kā kompromiss tiek izmantoti VGP tipa ventilatori ar lietderības koeficentu līdz 80%. VGP ventilatoram ir uz aizmuguri atliektas, taisnas lāpstiņas. Transportējamā materiāla proporcijas 0.1kg/m3 gaisa. Ieteicamais materiāla izmērs līdz 20x20x30 mm. Bet, piemēram taras līnijai ar ripzāģiem VGP nebūtu ieteicams.

Izvēlies piemērotāko ventilatoru

Lai izvēlētos ventilatoru svarīgi ir zināt nosūcamā gaisa daudzumu un spiedienu kāds jāattīsta ventilatoram. Kad ir noskaidroti šie rādītāji, noteikti ir jāskatās ventilatora rādītāju diagramma. Pēc diagrammas Jūs varēsiet izvēlētie saviem rādītājiem piemērotāko un elektrības ziņā ekonomiskāko ventilatoru. Katrā diagrammā tiek norādīta ventilatora veiktspējas procentuālā efektivitāte, jeb lietderības koeficents. Ja skatāmies uz diagrammas līkni tad līknes malās efektivitāte ir zemāka nekā līknes vidū. Starpības starp diagrammas sānu malu un vidu var būt līdz pat 20%, tā tad secinājums, jo precīzāk izvēlēsieties ventilatoru, jo vairāk ietaupīsiet.

Gaisa filtrācija

Gaisa filtrs, kas ārēji atgādina vienkāršu skārda kasti, patiesībā jebkurā kokapstrādes uzņēmumā pilda ļoti svarīgas funkcijas. Attiecīgi – nepareizi izvēloties skaidu nosūkšanas sistēmu, var iedzīvoties nopietnās problēmās. Aizsprostota filtra tīrīšana var ilgt pat veselu dienu, un regulāri aizsērējoša sistēma ražotājam var radīt būtiskus zaudējumus, ko nekompensēs līdzekļi, kurus tikai šķietami izdevies ietaupīt izvēloties, piemēram, lētāku, bet nepiemērotu risinājumu. Neapjukt plašajā filtrācijas sistēmu piedāvājumu klāstā var līdzēt pieredzējuša speciālista padoms. Žurnāla „Baltijas Koks” lasītājiem tādu neliedz projektu vadītājs Māris Puzurs.

Kā nekļūdīties, iegādājoties skaidu nosūkšanas sistēmu

Kompānija ar pneimotransporta, skaidu nosūkšanas un aspirācijas sistēmu izgatavošanu un uzstādīšanu nodarbojas jau astoņus gadus. „Tam pievērsāmies, redzot, ka daudzkārt ārvalstu ražotāji piedāvā tik elementāras lietas, ko bez grūtībām varētu ražot paši,” atceras Māris Puzurs. „Sākām ar nelielu gaisa vadu izgatavošanu, bet tagad ražojam arī ventilatorus un filtrus.”

Savulaik, kad zemākas cenas dēļ plaši pieprasīti bija lietoti filtri, kompānija guvusi neatsveramu pieredzi, strādājot ar gandrīz visu vadošo ražotāju produkciju. Tas ļāvis izzināt visas dažādu filtru nianses, plusus un mīnusus, kas šobrīd uzņēmumam ļauj piedāvāt ļoti kvalitatīvus risinājumus.

Garākā pneimotransporta sistēma, ko uzņēmums uzstādījis, bijusi 170 metru garā skaidu padeves iekārta Madonas pilsētas katlumājai. Savukārt pēc tilpuma apjoma lielākais VEIKTAIS PROJEKTS ir LIEPĀJĀ KUR TIKA IZVEIDOTA, PNEIMO TRANSPORTA SISTĒMA skaidu padevei uz granulētāju – tās jauda 100 m3/h skaidu stundā, ko izdevies nodrošināt ar 22 kW enerģijas patēriņu. Tāpat uzstādīti neskaitāmi filtri – gan pozitīva un negatīva spiediena sistēmas.

Filtru priekšrocības

Izvēloties filtru, īpaši rūpīgiem izvēlē jābūt, ja tiek strādāts ar ātrgaitas ēvelēm vai apstrādāta viegla koksne, piemēram, apse, kā arī, ja paredzēts filtrēt slīpputekļus. Ja frakcija ir ļoti viegla, pie mazākās gaisa plūsmas tā iekļūst pašā filtrējošajā elementā, un sistēma ātri aizsērē.

Jebkurš rotora filtrs sastāv no filtrējošiem maisiem, konusveida kameras, kur nosēžas skaidas, un rotoraslūžas, kas skaidas izvada. Šos filtrus no citiem atšķir daudz garāks konuss, kura lielākais slīpums pasargā to no aizdambēšanās, kas raksturīga daudziem citiem filtriem. Kaut gan garāks konuss filtru nedaudz sadārdzina un palielina tā gabarītus, taču to atsver garantija, ka nekad nenotiks aizsprostošanās virs slūžas. Līdz ar to filtrs ir ideāli piemērots arī ražotnēm, kur notiek darbs ar ātrgaitas ēvelēm, kur EVELĒŠANAS PROCESĀ izplatās vieglas frakcijas putekļi.

Katrs filtrs sastāv no zināma maisu skaita, un filtra izmēru veido filtrējošais laukums kvadrātmetros. Konkrēts laukums spēj filtrēt noteiktu gaisa apjomu. Parasti viena kvadrātmetra filtrējošā laukuma caurlaidība KOKAPSTRĀDES ASPIRĀCIJAS SISTĒMĀS ir aptuveni 100 m3/h stundā. Ja filtram jātiek galā ar lielāku gaisa apjomu, maisa audums ātrāk izstaipās, aizsērē un maisa dzīves ilgums ievērojami samazinās. Pie lielākas slodzes pastāv arī iespēja, ka gaisā nokļūs lielāka putekļu emisija – tā kā gaiss, kas iziet caur filtru, parasti tiek atgriezts cehā, šādā gadījumā tur atgriezīsies arī putekļi.

Speciālists vērš uzmanību, ka, lai atvieglotu filtru izvēli un iegādi, esam izveidojusi mājaslapu mpp.lv, kurā atrodama informācija par piedāvāto produkciju. „Izvēloties piemērotākos risinājumus, tas ir svarīgi,” norāda Māris Puzurs. „Ir gadījumi, kad uzņēmējs nopērk lietotu filtru, par to iztērējot pat vairāk, nekā maksā jauns. Tikai tālab, ka trūkst informācijas un nezin, cik kas maksā.

Ieteicamās slodzes uz vienu kvadrātmetru filtrējošā laukuma:

Sausa kokskaida  100–125 m3/h
Mitra zāģskaida  80–100 m3/h
Skaidu plātņu putekļi  75–90 m3/h
Lakojuma putekļi  30–90 m3/h
Papīra putekļi 75–90 m3/h
Sadarbības partneri

Vai vēlaties sadarboties ar mums | Sazināties